пт
  • 19
  • сб
  • 20
  • вс
  • 21
  • пн
  • 22
  • вт
  • 23
  • ср
  • 24
  • чт
  • 25
  • пт
  • 26
  • сб
  • 27
  • вс
  • 28
  • пн
  • 29
  • вт
  • 30
  • ср
  • 1
  • чт
  • 2
  • пт
  • 3
  • сб
  • 4
  • вс
  • 5
  • пн
  • 6
  • вт
  • 7
  • ср
  • 8
  • чт
  • 9
  • пт
  • 10
  • сб
  • 11
  • вс
  • 12
  • пн
  • 13
  • вт
  • 14
  • ср
  • 15
  • чт
  • 16
  • пт
  • 17
  • сб
  • 18
  • вс
  • 19
  • пн
  • 20
  • Квітневі спрощення доступу нерезидентів до банківських послуг

    Владимир Гаркуша
    Управляющий партнер K.A.C. Group Corporate Lawyers & Tax Advisors
    22 апреля 2019 12:34
    904

    Нещодавно набули чинності оновлені правила НБУ про порядок відкриття та закриття рахунків клієнтів банків і кореспондентських рахунків банків — резидентів та нерезидентів. Ці правила значною мірою спрощують доступ іноземних юросіб до банківських послуг в Україні.

    Право відкривати рахунки в українських банках та здійснювати валютні операції юридичними особами-нерезидентами України передбачено Законом України "Про валюту і валютні операції", а також Угодою про асоціацію між Україною та ЄС.

    Для спрощення процедури НБУ оновив Інструкцію про порядок відкриття та закриття рахунків клієнтів банків і кореспондентських рахунків банків — резидентів та нерезидентів. Цей акт у новій редакції набув чинності 4 квітня 2019 року.

    Що саме змінилось?

    Нововведення, передбачені новою редакцією Інструкції № 56 “Про внесення змін до деяких нормативно-правових актів Національного банку України”, полегшать ведення бізнесу іноземними компаніями в Україні. По-перше, юридичні особи-нерезиденти матимуть можливість відкривати рахунки в українських банках. Крім того, діючі рахунки у разі зміни найменування юрособи закривати не доведеться. На додаток — при відкритті рахунків скасовується подання клієнтами банків картки зі зразками підписів, розпорядження відбуватиметься лише особами, які згідно із законодавством мають на це право. Позитивним також є відсутність обмежень стосовно проведення операцій з рахунками.

    Такі нововведення значною мірою оцінять іноземні підприємці, які відкривають рахунки в Україні з метою отримання відсотків за вкладами. Адже ми маємо досить високу ставку за депозитами. Ризики, звичайно, теж є, але охочі також знаходяться. Наші іноземні клієнти частіше за все відкривають рахунки в українських банках з метою інвестувань в місцеву нерухомість, виробничі активи та корпоративні права.Попри відсутність обмежень, документ все ж таки передбачає деякі нюанси здійснення таких трансакцій.

    Фінансовий банківський моніторинг

    Водночас з лібералізацією процедури доступу нерезидентів до банківського сектору НБУ запровадив механізм виявлення фірм-«одноденок» серед юросіб-нерезидентів. У разі, якщо вдасться довести, що компанія є фіктивною, банк може відмовитися надавати послуги з її обслуговування.

    Значна лібералізація операцій нерезидентів може спровокувати ризик використання банківської системи України компаніями-оболонками, які нерідко є учасниками схем відмивання коштів. Тому з метою недопущення використання послуг банків для відмивання доходів, одержаних злочинним шляхом в Україні та за її межами з використанням компаній-оболонок, постановою правління Національного банку України від 02 квітня 2019 року № 58 внесено зміни й до Положення про здійснення банками фінансового моніторингу, які набули чинності також 4 квітня 2019 року.

    За новими правилами рахунки нерезидентів будуть перевірятися та аналізуватися з метою виявлення компаній-оболонок, при цьому такі перевірки не будуть стосуватися холдингових компаній або їх корпоративних підприємств, за умови, що структура власності холдингової компанії прозора і дозволяє визначити кінцевих бенефіціарів, власників (контролерів), а господарська діяльність такої юридичної особи дає можливість повного розуміння її характеру.

    Рішення щодо спрощення процедур та посилення моніторингу є вкрай правильним. По-перше, полегшення відкриття рахунків є ще одним кроком до залучення іноземного капіталу до України, що у сукупності з ефективним механізмом захисту споживачів фінансових послуг має слугувати підвищенню економічної спроможності держави.

    По-друге, посилення спостереження за рахунками нерезидентів має позитивно вплинути на законність відносин у фінансовій сфері без значних обмежень для споживачів фінансових послуг