пн
  • 11
  • вт
  • 12
  • ср
  • 13
  • чт
  • 14
  • пт
  • 15
  • сб
  • 16
  • вс
  • 17
  • пн
  • 18
  • вт
  • 19
  • ср
  • 20
  • чт
  • 21
  • пт
  • 22
  • сб
  • 23
  • вс
  • 24
  • пн
  • 25
  • вт
  • 26
  • ср
  • 27
  • чт
  • 28
  • пт
  • 29
  • сб
  • 30
  • вс
  • 31
  • пн
  • 1
  • вт
  • 2
  • ср
  • 3
  • чт
  • 4
  • пт
  • 5
  • сб
  • 6
  • вс
  • 7
  • пн
  • 8
  • вт
  • 9
  • ср
  • 10
  • чт
  • 11
  • Соціальні мережі і використання приватних фото — чи все так просто?

    Анна Данько
    юрист патентно-юридического агентства "Дубинский & Ошарова"
    11 мая 2019 12:31
    4072
    Партнер проекта: "Дубинський & Ошарова"

    Чи дійсно після публікації власної фотокартки вона переходить у так зване суспільне надбання?

    На сьогодні порушення прав інтелектуальної власності в соціальних мережах відбуваються дедалі частіше. Так, один із найпоширеніших видів порушення пов`язаний з використанням чужих фотографій, опублікованих у соціальних мережах. Порушники вважають, що розміщення особою приватних фотографій у будь-якій соціальній мережі надає всім іншим користувачам право використовувати їх без згоди правовласника. Та чи дійсно після публікації особою своєї фотокартки остання переходить у так зване суспільне надбання?

    Українське законодавство у сфері інтелектуальної власності відносить фотографічні твори (фотографії) до об`єктів авторського права. Це означає, що на фотографії, як і на інші об`єкти, охорона виникає з моменту їх створення, і тільки автор має право використовувати, дозволяти або забороняти використовувати створений фотографічний твір.

    Відповідно після опублікування фотографії в соціальній мережі правовий режим зазначеного твору жодним чином не змінюється: будь-яка особа, яка бажає використати опубліковану фотографію, має отримати дозвіл її автора. Такий дозвіл зазвичай має форму ліцензії (письмової) і передбачає виплату винагороди автору. Якщо ж особа вирішила використовувати фотографію без дозволу автора, то будь-які її дії будуть порушенням авторських прав.

    Окрім зазначеного, слід пам`ятати, що різні соціальні мережі мають свої внутрішні правила та особливі положення щодо авторських прав. Відтак, у разі розміщення фотографії у соціальній мережі Instagram особою автоматично надається ліцензія на подальше використання даного твору як у самій соціальній мережі, так і за її межами. Аналогічні правила встановлені і у Facebook.

    Відповідно ж до нової редакції внутрішніх правил соціальна мережа Instagram має право надавати ліцензію на використання опублікованих фотографій іншим особам. Тобто це означає, що відтепер Instagram має право використовувати фотографії, опубліковані користувачами даної соціальної мережі, для власних потреб: реклама, розміщення на сторонніх ресурсах тощо. При цьому, автор фотографій не буде отримувати винагороди за використання його твору, оскільки дозвіл на використання будь-яких опублікованих фотографій було надано такою особою під час реєстрації в соціальній мережі, і такий дозвіл надає можливість використовувати дані фотографії безоплатно протягом необмеженого терміну.

    Якщо ж опубліковану фотографію в соціальній мережі використає інший користувач без отриманого дозволу в автора фотографії, останній може подати скаргу до адміністрації соціальної мережі. Для цього необхідно всього-навсього заповнити форму, надавши відповіді на прості питання про суть порушення. Однак слід враховувати, що скаргу має право подавати лише власник фотографії. Як наслідок задоволення скарги адміністрацією Instagram до порушника можуть бути вжиті такі заходи, як блокування акаунту, видалення фотографій, що порушують право авторства, тощо.

    Таким чином, використання чужих фотографій у соціальних мережах є порушенням авторських прав, за що порушник несе відповідальність. У зв`язку з цим будь-яка особа для запобігання порушення авторських прав має розміщувати тільки власні фотографії або мати дозвіл на використання чужої фотографії від її автора.