Гроші повертаються... Повертаються гроші...
Метод Cash Back – спосіб заохочення покупців та інструмент залучення клієнтів – найчастіше зустрічається при операціях з платіжними картками, але не тільки.
Кешбек (Cash Back) – термін, що у перекладі означає «гроші назад». Ним користуються для позначення програми лояльності, надання знижки не перед здійсненням покупки, а постфактум – для повернення частини витрачених коштів. У гральному інтернет-бізнесі термін застосовується як позначення різних видів виплат гравцеві за активну гру. Про всі нюанси використання кешбеку читачам Family Office розповідає експерт фінансового ринку Марина Нестеровська.
У той же час в інтернеті кешбек – це вже досить поширена модель заохочення покупців, і користуєтеся ви нею чи ні, залежить тільки від вас.
Варіації Cash Back
Кешбек українських банків умовно можна поділити на дві групи. Перша – коли банки знаходять партнерів і випускають кобрендові картки. На них кешбек приходить у вигляді бонусів, які можна витрачати тільки в певних місцях. За розрахунки такою карткою держатель отримує певні бонуси, які можна витрачати тільки на оплату товарів і послуг у конкретних торгових точках або у конкретного мобільного оператора, транспортного перевізника.
Друга модель кешбеку передбачає, що клієнт отримує на рахунок «живі гроші», оплачуючи карткою товари і послуги, придбані в певних місцях. Наприклад, у супермаркетах або АЗС. Саме такий підхід стає дедалі популярнішим в Україні.
Фінустанови найчастіше надають Cash Back при використанні кредитних лімітів, таким чином стимулюючи витрати в його межах. Згодом частина вартості покупки у відсотках спрямовується на погашення цього ліміту. Крім того, банки встановлюють торговцю плату у відсотках за надання послуг торгового/інтернет-екваєрингу залежно від категорії продавця/виду його діяльності, що також є джерелом кешбеку.
Банкіри також пропонують кешбек підприємцям, які працюють за спрощеною системою оподаткування. Умова така – при здійсненні певної кількості операцій банк заплатить за такого клієнта єдиний податок.
У різних банків може бути різний відсоток по Cash Back. Деякі банки пропонують повернення грошей тільки при купівлі товару/послуги в певних магазинах, на бензоколонках, у кафе, ресторанах і т. ін., а також можуть з місяця в місяць змінювати умови отримання знижки.
Здебільшого принцип роботи кешбек один і той самий. Клієнт розплачується карткою в тій чи іншій категорії торгової чи обслуговуючої точки, а банк повертає йому на рахунок відсоток від витраченого. Зазвичай на вибір клієнта фінустанова надає 6-7 категорій, з яких власник картки повинен вибирати.
Cash Back-сервіси
Якщо ви часто купуєте в інтернеті на великих торгових майданчиках, дізнайтеся, чи є у них кешбек (у таких ресурсів, як Aliexpress, Gearbest, eBay точно є) і як його отримати. В інтернеті існує багато сервісів, які консолідують кешбек різних торгових майданчиків і дозволяють користувачеві таким чином повертати гроші швидше. Зрозуміло, за свою комісію.
Сучасні кешбек-сервіси повертають від 3% до 15% від кожної покупки. При цьому важливо знати, які гарантії надає сервіс у разі, якщо операція не відбулася, а також використовувати тільки надійні платіжні системи. Важливо, отримавши гроші на рахунок у кешбек-сервісі, «вивести» їх з мінімальними втратами. Відповідно до українського законодавства під час зарахування коштів кешбек на рахунок клієнта банк виконує функцію податкового агента та утримує з цієї суми податки й обов`язкові платежі, перераховує їх до бюджету в розмірі та порядку, встановленому законом. При цьому варто пам`ятати, що кешбек обкладається податком на доходи фізосіб і військовим збором. Тому з бонусної суми доведеться віддати 19,5%.
Кошти кешбек зараховуються не відразу, а через певний час. Наприклад, якщо йдеться про сервіси бронювання житла, то вони виплачують гроші тільки після заселення клієнта, і то через кілька днів. Також торгові майданчики "беруть" певний час на проведення трансакцій, підтвердження оплати, перевірку безпеки і т. ін.
Виплати кешбек відбуваються раз на місяць і в розрахункову дату сума зараховується на карту власника.Тут все залежить від того, за якою схемою все працює. Якщо ви “прийшли” із сайту авіакомпанії на сайт бронювання житла і вам обіцяють бонуси на наступне бронювання, значить ви їх отримаєте в акаунті того сервісу, який вас привів. У живі гроші їх не перетворити жодним чином. Якщо ж йдеться про майданчик, який консолідує програми лояльності різних сервісів і повертає «живі» гроші, то там у правилах прописано, яким чином можна виводити гроші та яка комісія за це стягується.
Правила використання Cash Back
Щоб вигідно користуватися послугою кешбек, варто знати кілька правил, з якими ми з вами із задоволенням поділимося. Отже, рекомендуємо повторити їх:
- Дізнатися вид кешбеку. Зазвичай банк пропонує один із варіантів: 1) повернення частини коштів, витрачених на всі покупки; 2) повернення тільки по оплатах у певних партнерів банку (перелік буває досить рухомим); 3) нарахування балів/бонусів для оплати товарів/послуг (також може змінюватися).
- Зрозуміти розмір кешбеку. Середній – близько 5%. На різні категорії товарів відсоток різниться (зазвичай у межах 1-15%). Що важливо – це знати граничний рівень кешбеку у відсотках і граничну суму у гривнях, що встановлюються банком.
- Вибрати картку з кешбеком. При цьому варто пам’ятати: кешбек – це добре, а відсутність відсотків за заборгованістю і низька комісія за обслуговування картки – краще. Тому бажано сплатити по кредиту у межах грейс-періоду (45-65 днів), а карткою оплатити покупку там, де є кешбек і де купівля вигідніша.
- Вибрати вигідні послуги і продукти. Варто вибирати картку з меншою ставкою кешбеку, тоді вона зазвичай діє при частих розрахунках. Проте все ж таки не змінюйте власні споживацькі звички через той кешбек – може, він і не вартий того? До того ж, зміни у бонусних програмах не завжди моживо відстежити.
- Вибирати гроші, а не бали. Кешбек із системою бонусів/балів мотивує витрачати їх лише там, де вони отримуються. Накопичення балів може змусити робити зайві покупки, а це тільки збільшить витрати.
- Не забувати витрачати сам кешбек. Тому варто уважно вивчити всі деталі: як і коли нараховується, коли і де можна використовувати.
- Стежити за промоакціями. Банки часто впроваджують акції для залучення нових клієнтів з кращими умовами кешбеку.