чт
  • 11
  • пт
  • 12
  • сб
  • 13
  • вс
  • 14
  • пн
  • 15
  • вт
  • 16
  • ср
  • 17
  • чт
  • 18
  • пт
  • 19
  • сб
  • 20
  • вс
  • 21
  • пн
  • 22
  • вт
  • 23
  • ср
  • 24
  • чт
  • 25
  • пт
  • 26
  • сб
  • 27
  • вс
  • 28
  • пн
  • 29
  • вт
  • 30
  • ср
  • 1
  • чт
  • 2
  • пт
  • 3
  • сб
  • 4
  • вс
  • 5
  • пн
  • 6
  • вт
  • 7
  • ср
  • 8
  • чт
  • 9
  • пт
  • 10
  • сб
  • 11
  • вс
  • 12
  • Тренд на бесконтакт

    Тренд на бесконтакт
    Getty Images/Global Images Ukraine
    16 октября 2019 12:26
    2765

    Який він – український ринок безготівкових платежів та які новації чекають на нас.

    Нещодавно, 24 вересня, у Києві відбувся Visa Cashless Forum. Вже вчетверте на ньому збиралися не тільки фінансові експерти, банківські фахівці і представники цієї міжнародної платіжної системи, а й активні FinTech-компанії, що наразі виступають драйверами цього ринку. Саме їхні ініціативи визначили тему цьогорічного форуму – Driving the Future, що в підсумку обумовило долю України як цифрової держави. Що чекає українців на цьому ринку, Family Office допомогала розібратися наш фінансовий експерт Марина Нестеровська.

    Смарт-країна

    Учасники форуму одноголосно стверджують про подальшу диджиталізацію ринку платежів, при цьому звертаючи увагу користувачів саме на безконтактні способи оплати. І це не просто бажання – воно ґрунтується на позиціях України серед інших країн Північно-Східної Європи, яка впевнено посідає своє місце у трійці лідерів за кількістю здійснених безконтактних платежів. Серед останніх інновацій і подій фахівці відзначили такі:

    • технологія Tap to phone, яка дає змогу перетворити смартфон на POS-термінал і відповідно приймати платежі з банківських карток через смартфон з функцією NFC;
    • технологія KastaID, презентована МПС Visa у межах співробітництва з великим онлайн-маркетплейсом Kasta;
    • використання QR-кода, що дозволяє здійснювати платежі через один дотик;
    • прихід в Україну великих мобільних платіжних сервісів Google Pay та Apple Pay, що безумовно вплинуло на розширення мережі POS-терміналів у торгових точках і сфері обслуговування.

    І хоча Україна перетнула “екватор” в обсязі безготівкових розрахунків платіжними картками (понад 50%), є ще багато над чим працювати у цьому напрямі, вважають експерти ринку. Адже смарт-країна – це комплексне поняття, що передбачає країну із власною цифровою стратегією, в якій чітко ідентифіковано цілі, визнано слабкі сторони і правильно визначено ризики. І драйвером процесів диджіталізації української економіки вже став банкінг як спосіб впровадження останніх інновацій у наше повсякденне життя. 

    Українці настільки вподобали безготівкові розрахунки, що, наприклад, за підсумками 2018 року країна ввійшла до топ-5 за кількістю NFC-трансакцій із картками MasterCard і до топ-3 – з картками Visa серед 90 країн Центральної Європи, Близького Сходу та Африки. Але і це не межа: якщо порівнювати показники цьогорічного першого кварталу з аналогічним періодом минулого року, то побачимо, що кількість безконтактних оплат за допомогою смартфонів зросла в 35 разів. Як зазначив Юрій Батхін, віце-президент із розвитку бізнесу MasterCard в Україні, “в Європі немає країн, які розвиваються із такою швидкістю, як ми”.

    Найпопулярніші безконтактні платежі – на транспорті, і не тільки у столиці. Смартфонами або іншими гаджетами з вбудованими NFC-модулями можна розраховуватися в багатьох магазинах, закладах сфери послуг тощо. Цього року обидві платіжні системи підвищать максимальну суму покупки без підтвердження PIN-коду: MasterCard – до 500 грн, Visa – до 1000 грн. Очікується також зростання обсягів безконтактних платежів через мобільні “гаманці” Google Pay, Apple Pay та Garmin Pay, до яких можна наразі прив’язати картки понад 20 вітчизняних банків. У перспективі – залучення до мобільних платежів майже всіх банків.

    Плани’2019

    У MasterCard активно підтримують розвиток цього тренду і вважають, що до кінця наступного року близько 60% гаджетів на кшталт “розумних” годинників, каблучок і браслетів матимуть вбудовану функцію оплати дотиком. Так, МПС найближчим часом презентує сервіс Swatch Pay у колаборації з відомим швейцарським брендом годинників Swatch. У Visa оптимальним для безконтактних платежів вважають мобільний телефон.

    Не стоять на місці і технології в сфері онлайн-платежів. Обидві платіжні системи планують впровадити 3D Secure 2.0, яка замінить застарілу систему підтвердження трансакцій за допомогою SMS-повідомлень. У планах MasterCard – запуск програми MasterCard ID cheсk, що базується на застосуванні біометричної ідентифікації користувача як в інтернеті, так і в мобільних платежах. Крім відбитків пальців, сканування обличчя та сітківки ока: тут збираються впровадити й поведінкову біометрію, тобто унікальний характер взаємодії клієнта з власним гаджетом. Компанія Visa планує застосовувати вибіркову ідентифікацію підозрілих трансакцій залежно від суми або місця проведення і також за допомогою, в тому числі, біометрії. До речі, всі ці інновації мають здешевити вартість однієї операції за рахунок зменшення витрат на SMS-повідомлення. Але головне – вони спрямовані на підвищення безпеки і зручності безготівкових розрахунків.

    Якщо ж визначати категорію клієнтів, які найбільше зацікавлені у розвитку цифрових технологій, це – покоління мілленіалів, яких відзначає вже інакша, ніж у попередніх поколінь, логіка прийняття рішень. Зазвичай ці люди космополіти, які й складатимуть ядро цифрової трансформації країни. І вони мають власні критерії вибору банку, надійність якого полягає насамперед в оперативності і комфортності проведення будь-яких трансакцій. І безумовно у платоспроможності і діловій репутації – без цього аж ніяк. Проте необхідність залучення до NFC-платежів й інші вікові категорії, яких відзначає певна пасивність, обумовлена швидким розвитком цих фінансових сервісів, а також міграцією безготівкових розрахунків у безконтактні.

    Ще кілька років тому розплатитися годинником в Україні було складно. “Платоспроможний” гаджет пропонував своїм клієнтам один український банк. Однак, крім платежів, у ньому не було жодних цифрових функцій. Сьогодні українцям доступні, як уже зазначалося, три цифрових “гаманця”, які здатні перетворити смарт-годинник (і смартфон) на платіжну картку. Це Google Pay, Apple Pay і Garmin Pay.

    Мобільні “гаманці” українських банків

    Платіжна система для смартфонів з функцією NFC

    Банки, що підтримують платіжну систему

    Google Pay

    ПриватБанк, Ощадбанк, УкрСиббанк, ПУМБ, банк “ПІвденний”, ТАСкомбанк, monobank, Альфа-Банк, банк “Восток”, ОТП Банк, МТБ Банк, Альт-банк, Місто Банк, АкордБанк, Креді Агріколь Банк, Піреус Банк

    Apple Pay

    Альфа-Банк, банк “Південний”, банк “Восток”, ПУМБ, Ощадбанк, ПриватБанк, monobank

    Ощадбанк нещодавно вчергове відкрив передзамовлення на NFC-кільце, випуск якого держбанк реалізував спільно з міжнародною платіжною системою Visa. За допомогою аксесуара можна буде здійснювати безконтактні платежі в торгових точках, метрополітені та ін. На сайті замовлення кільця зазначено, що вартість аксесуара стартує від 3500 грн. Крім того, щоб отримати пристрій, треба бути преміум-клієнтом банку.

    Є ціла низка світових банків, які вже давно почали пропонувати подібні пристрої, і не тільки кільця з NFC, а й брелоки, наклейки та ін.

    Топ-5 пропозицій аксесуарів з NFC від світових банків

    NFC-гаджет

    Банк

    Поєднання з платіжною платформою

    Вартість

    Сума трансакції без PIN-кода

    Примітки

    Платіжне кільце K Ring

    ABN AMRO (Нідерланди)

    Можна замовити на сайті банку, потрібно прив’язати до банківської картки

    £74,99 (близько $90)

    €25 (для клієнтів банку ABN AMRO)

    Wearables Virtual Prepaid MasterСard

    У такій прив’язці діє лише на території Великобританії

    £99 ($119)

    £30

    Bankwest Halo

    Commonwealth Bank of Australia (Австралія).

    Кільце можна замовити у відділенні банку або на Bankwest

    $39 (у цю суму включено виготовлення за індивідуальним розміром і налаштування)

    $100

    Водонепроникне, не вимагає підзарядки і прив’язки до банківського додатка

    Платіжні аксесуари (силіконові ремінці, різні тримачі, брелоки)

    Банк Westpac (Австралія)

    Потрібно бути клієнтом банк і прив’язати свій рахунок до мікрочипа

    Платіжні аксесуари (брелоки, ремінці для годинника, браслети)

    Банк Barclays (Великобританія). Пристрій має бути зв’язаний з дебетовою або кредитною карткою банку, а також прив’язаний до мобільного додатку bPay

    Мають вбудований NFC, що інтегрується з мобільним “гаманцем” користувача

    £6,99 (понад $8)

    £30

    Термін придатності 2 роки.Barclays відкрив власний інтернет-магазин з широким асортиментом платіжних пристроїв – від смарт-годинників до ювелірних прикрас. Для того, щоб почати оплачувати покупки тим чи іншим аксесуаром, спочатку треба активувати його в додатку Pingit. У цій самій мобільній програмі можна відстежувати всі розрахунки, здійснені за допомогою пристрою.

    Смарт-браслети і наклейки

    Riyad Bank (Саудівська Аравія)

    Повинні бути прив`язані до рахунку клієнта банку

    50 саудівських ріалів ($13,3)

    До 300 саудівських ріалів ($80)

    Клієнт може отримати кілька наклейок, які можуть бути прив`язані до одного банківського рахунку