чт
  • 11
  • пт
  • 12
  • сб
  • 13
  • вс
  • 14
  • пн
  • 15
  • вт
  • 16
  • ср
  • 17
  • чт
  • 18
  • пт
  • 19
  • сб
  • 20
  • вс
  • 21
  • пн
  • 22
  • вт
  • 23
  • ср
  • 24
  • чт
  • 25
  • пт
  • 26
  • сб
  • 27
  • вс
  • 28
  • пн
  • 29
  • вт
  • 30
  • ср
  • 1
  • чт
  • 2
  • пт
  • 3
  • сб
  • 4
  • вс
  • 5
  • пн
  • 6
  • вт
  • 7
  • ср
  • 8
  • чт
  • 9
  • пт
  • 10
  • сб
  • 11
  • вс
  • 12
  • Діти і гаджети: 7 принципів здорових відносин

    Ольга Лотоцкая-Головина
    журналист
    11 ноября 2019 12:30
    993

    Чи можна стосунки дітей з електронними гаджетами вважати наразі здоровими?

    На тему правильних відносин наших дітей з цифровими технологіями розмірковує Ольга Лотоцька-Головіна, головний редактор портала nus.org.ua – спеціально для Family Office.

    Час, який діти проводять перед екранами, давно хвилює педіатрів і дитячих психологів. В якому віці можна давати дитині в руки планшет або саджати його перед комп`ютером? Чи варто дозволяти їй поратися з пристроєм щодня? І як все це позначається на здоров`ї і розвитку дітей? Ці запитання вже просто заповнили всі медіа-ресурси і застрягли серед зацікавлених осіб, особливо батьків. Проте мало що рухається з місця, а діти так само, як і 3-5-7 років тому, сидять, опустивши погляди до екранів смартфонів, планшетів тощо.

    Розмови про «екранну дієту» для дітей дедалі частіше починаються з визнання банального факту: планшети і смартфони – це частина нашого життя. З їх допомогою ми спілкуємося, працюємо, вчимося, творимо, розслабляємося. Тож, чому ми дивуємося, що наші діти наслідують нас?

    «Сьогодні понад 30% дітей до двох років використовують мобільні пристрої для ігор, – йдеться у звіті Американської академії педіатрії. – Близько 75% підлітків мають особистий смартфон, 24% з них зізнаються, що постійно ним користуються».

    Різні дослідження вже виявляли негативні ефекти раннього залучення до цифрових пристроїв: недорозвинення мови і соціальних навичок, проблеми з увагою, пам`яттю, емоційною сферою. У той самий час фахівці нагадують, що нездорові відносини з технікою часто стають результатом батьківської недбалості – занадто великою є спокуса переключити увагу малюка на мультфільм або гру, щоб викроїти час для своїх справ.

    Настільки ж непродуктивним педіатри вважають і підхід, за якого смартфон використовується лише як іграшка, нагорода за гарну поведінку або успіхи в навчанні.

    На симпозіумі Growing Up Digital ще у жовтні 2015 року Американська академія педіатрії представила нові рекомендації для батьків. На думку авторів, мобільні пристрої можуть бути корисні тільки в тому разі, якщо дитина буде освоювати їх разом з батьками, осягаючи цифровий світ через спілкування. Деякі поради залишилися актуальними й дотепер: батькам не слід давати мобільні пристрої дітям до двох років, а також дозволяти дитині проводити більше двох годин на день перед екраном.

    А ось нові принципи стосуються швидше не часу, а якості стосунків між дитиною і гаджетом.

    • Встановіть єдині правила

    Діти поводяться у віртуальному середовищі так само, як і в будь-якому іншому. Скрізь повинні бути межі, які поважатимете і ви, і дитина.

    • Почніть з себе

    Пам`ятайте, що діти копіюють вашу поведінку. Перегляньте свої відносини з цифровими пристроями. Як багато часу ви їм приділяєте? Як часто перевіряєте пошту, новини або оновлення? Чи є у вас дні, вільні від електроніки?

    • Робіть відкриття разом

    Будьте посередником у відносинах дитини з цифровим світом. Спонукайте її досліджувати, ставити запитання, будьте готові самі відповідати і ділитися досвідом.

    • Концентруйтеся на змісті, а не на часі

    Якість контенту важливіша за час, який дитина проводить перед пристроєм. Нехай у пріоритеті будуть освітні ігри та програми, які допомагали б дитині тренувати навички уваги або спілкування. Обирайте ті додатки, які розробляються спільно з дитячими психологами та педагогами або дістають їхнє схвалення.

    • Обирайте ігри, пов`язані зі спілкуванням

    Пам`ятайте, що гаджет повинен бути інструментом, а не сурогатом спілкування. Уникайте одностороннього обміну, за якого від дитини потрібно мінімум залученості в тому, що відбувається. Замість перегляду відео обирайте інтерактивні програми, спілкуйтеся віддалено через скайп або інші програми-месенджери.

    • Використовуйте потенціал соціальних мереж

    Присутність у соціальних мережах особливо важлива для дитини-підлітка, який тільки вчиться вибудовувати власну ідентичність і шукає схвалення інших. Якщо в цей момент ви будете поруч, він зможе краще зрозуміти принципи мережевого життя та уникне помилок.

    • Створюйте «вільні зони»

    Виділяйте "острівці" простору (в спальні, на кухні), які завжди будуть вільні від гаджетів. Дайте дитині зрозуміти, що приносити сюди планшет або смартфон не можна. Подбайте про те, аби час, виділений для сну і сімейного спілкування за столом, був «священним».