Пов`язані особи: нові тенденції
15 травня 2019 року постановою №69 Національний банк впровадив зміни до розділу ІІ Положення про визначення пов’язаних із банком осіб. У цьому блозі — трохи про що вони, і чому я вважаю це важливим.
Зміни, здавалося б, в основному стосуються термінів розгляду питань щодо пов`язаних осіб. По-перше, це встановлення 60-денного терміну розгляду клопотання банку про визначення відсутності ознак пов’язаності особи з банком на підставі наданих банком підтверджувальних документів.
Строки фігурують й в інших змінах до Положення. Наприклад, “один робочий день”. Це строк, в який фактично має відбутися реакція банку на ті чи інші рішення НБУ.
До термінів розгляду та прийняття рішень має відношення ще одна зміна: Нацбанк, який залишає за собою право подовжити строк розгляду клопотання банку, має встановити строки цього розгляду.
Зазначу, що регламентування — дуже важливе явище, необхідне і НБУ, і банкам. Адже коли строки розгляду або прийняття рішень не встановлені, це означає пониження ступеня відповідальності всіх. Одні не знають, скільки чекати, інші — коли дедлайн. Схоже, ми потроху виходимо з цього хибного кола.
Але найважливіше, на мій погляд, те, що можливо не дуже помітно за сухою мовою офіційного документа. Це — інформування про строки прийняття рішень, їх подовження. Вважаю, що це свідчить про готовність Нацбанку до поглиблення активної комунікації з банками. Для мене наявність комунікативної складової у змінах означає важливий етап, який закріплює відповідальність сторін.
Є ще одна цікава “комунікативна” і трохи революційна зміна. Вона внесена в частину Положення, де надається роз`яснення стосовно того, що означає спільна інфраструктура банку та пов`язаної особи. Раніше до переліку входили спільні або дуже близькі адреси (фізичні або віртуальні), фактичні місцезнаходження, нефізичне розміщення (наприклад інтернет-сайт). Тепер до нього додали “спільні засоби комунікації із банком та/або пов`язаними з ним особами”. Це, вочевидь, означає, що якщо банк та пов`язана особа використовують соцмережі або месенджери у своєму спілкуванні, то цей факт буде взято Нацбанком до уваги.