Р2Р: онлайн vs офлайн
Приємно бачити, що лідери на ринку fintech-рішень не втрачають цікавості до Р2Р. Акцент у статті, яка побачила світ на Payspaсe.ua, зроблено на закордонному досвіді – розглядається саме напрям Р2Р-онлайн-платформи. Беззаперечно, відсутність посередника у вигляді банка – очевидний плюс. А от стосовно гілки P2P-онлайн все ж таки виникає низка запитань. Хто закриває ризики взаємодії інвестора і позичальника? Хто гарантує позичальнику гнучкість умов і графіку платежів, а інвестору – щомісячні виплати без затримок? У разі застосування онлайн-платформ ці ризики цілком покладено на інвестора. У реаліях же українського життя, в точці нижнього екстремуму функції довіри, інвестор і позичальник обмінюються не тільки грошима. Насамперед усі шукають довіру і захист своїх інтересів, прагнуть якомога надійніше розмістити інвестиції і уникнути ризиків, переклавши управління ними на фахівців.
Управління ризиками — це щоденна кропітка робота. І зазвичай цю офлайн-роботу виконують Р2Р-компанії.Так, багато хто мені зауважить, щовсі прагнуть зручності і користуються щодня безліччю онлайн-сервісів і додатків. Згодна! Але водночас, інвестуючи та позичаючи гроші, ми, як і за часів стародавніх Єгипту та Греції, римського права, прагнемо особисто спілкуватись і мати справу з незалежною і фаховою третьою стороною, довіряючи їй процес контролю за угодою між двома зацікавленими сторонами. Саме довірена третя сторона, така як Р2Р-компанія, забезпечує кожній зі сторін дотримання умов договору та вирішення всіх нестандартних питань їх взаємодії.
Така довіра, можлива тільки за двох умов:
• надійні гарантії повернення інвестицій (застава);
• супровід фахівців третьої сторони в угоді – Р2Р-компанії з надійною репутацією, яка бере на себе всі можливі ризики взаємодії інвестора і позичальника.
Як на мене, питання, чи можна за сучасних українських реалій покласти управління ризиками на онлайн-платформу, залишається відкритим. Бізнес і гроші – це завжди про людей, перемовини, гнучкість, з одного боку, і суворе дотримання прийнятих на себе обов’язків — з іншого. Як вести переговори з онлайн-платформою? Поки що цей механізм не реалізований. І, на мою думку, ще довго не буде реалізований в форматі, здатному замінити емоційне людське спілкування. Може, саме через це й не демонструють стрімку динаміку зростання онлайн-платформи?
Саме в процесі обміну думками та співпраці Р2Р-компаній та фахівців fintech і будемо вдосконалювати і модернізувати систему Р2Р. Дякую за думки, пані Анастасіє!