вс
  • 21
  • пн
  • 22
  • вт
  • 23
  • ср
  • 24
  • чт
  • 25
  • пт
  • 26
  • сб
  • 27
  • вс
  • 28
  • пн
  • 1
  • вт
  • 2
  • ср
  • 3
  • чт
  • 4
  • пт
  • 5
  • сб
  • 6
  • вс
  • 7
  • пн
  • 8
  • вт
  • 9
  • ср
  • 10
  • чт
  • 11
  • пт
  • 12
  • сб
  • 13
  • вс
  • 14
  • пн
  • 15
  • вт
  • 16
  • ср
  • 17
  • чт
  • 18
  • пт
  • 19
  • сб
  • 20
  • вс
  • 21
  • пн
  • 22
  • вт
  • 23
  • ср
  • 24
  • 26 лютого - Школа для дитини, чи дитина для школи?

    26 лютого - Школа для дитини, чи дитина для школи?
    Ольга Лотоцкая-Головина
    02 марта 2020 15:49
    1181
    Партнер проекта: SchoolinG (School in Gorbovichi)

    Освіта – це консервативна галузь. На зміни реагує повільно, результатів можна чекати довго. Дітям не накажеш – ростіть будь ласка повільніше, от-от реформи проведуть і ви зможете ходити до школи із задоволенням. А можна не чекати. SchoolinG Альтернативна школа вже зараз може стати відповіддю на безліч запитань, які ви ставите перед сьогоднішньою системою освіти.

    • Як можна навчатися з радістю і без примусу?

    • Чому так важливо формувати в дітей бачення цілісної картини світу?

    • Хто допоможе відкрити і розвинути сильні сторони дитини?

    • Що сприятиме вільному застосовуванню англійської мови у спілкуванні і розвитку?

    Відповіді на ці та інші запитання дали засновники, викладачі та учні SchoolinG Альтернативної школи на зустрічі «Школа для дитини, чи дитина для школи?» 26 лютого.

    Школа – середовище для життя

    Роботодавці сьогодні шукають не стільки мега-професіоналів у кожній конкретній області, скільки людей, здатних критично мислити, ефективно комунікувати, ладити в колективі і нестандартно вирішувати складні питання.

    Сергій Панченко, засновник SchoolinG Альтернативної школи, викладач з багаторічним стажем, батько двох дітей. «Мої діти отримали досвід різних шкіл. У жодній ми не отримали адекватних відповідей на ті питання, які ставили».

    Довелося брати ініціативу в свої руки. У родини був певний досвід – життя за містом, утримання кінно-спортивної школи. Тому вирішили започаткувати школу на альтернативній основі. «Ми шукали різні формати. Приватна школа теж добре, але вона потрапляє в залежність від МОН».

    «Альтернативна школа допомагає проявити максимум ініціативи і реалізувати максимум задумок і можливостей. Це єдиний формат, який працює сьогодні ефективно», підкреслює Сергій Панченко.

    Школа розрахована на 60 дітей. Це оптимальна кількість дітей, коли можна працювати індивідуально – за персональним графіком. В основу заклали передусім інтереси дитини. «Ми працюємо на випередження, доповнюючи стандартну освітню програму власними розробками». Усі дисципліни базуються на логіці і викладання побудоване таким чином, що діти не втрачають природньої допитливості.

    Важливий момент – роль дітей у визначенні власних можливостей і інтересів. Учні можуть регулювати навчальний процес відповідно до потреб. «У школі немає такого поняття як перерва, чи урок. Працюємо за гнучким графіком. Простір і класи школи дозволяють легко рухатися і мігрувати».

    Життя – це рух. А там, де рух, обов’язково є розвиток. Велику увагу в школі приділяють фізичним активностям. Щоранку у будь-яку погоду діти роблять зарядку. Потім є заняття з йоги. Верхова їзда теж є у розпорядку школи. «Приблизно 30-35% нашого часу ми витрачаємо на фізичні навантаження», каже Сергій Панченко. Діти багато часу проводять на свіжому повітрі.

    Викладання цілісного бачення світу

    Освіта сьогодні не полягає у формальному зборі інформації. Якщо діти не навчаться використовувати отриману інформацію, вони її не запам’ятають. Тому важливо навчати їх так, щоб вони були вільними у своїх вчинках і рішеннях.

    Розумна кожна дитина. Кожна розумна у своєму. І це «своє» викладачі школи допоможуть побачити і посилити. А ще зацікавити і захопити.

    У школі прийнято звертатися один до одного по імені, незважаючи на статус і вік.

    Наталі Панасенко, викладачка англійської мови і курсу з тайм-менеджменту. Розповідає, що англійська мова – це не мета, а інструмент для її досягнення. Цим інструментом діти користуються щодня – крім уроків англійської, можуть розмовляти нею на інших уроках, дивляться фільми, грають у квести. Тому у них і немає страху помилитися.

    Кожен проект має практичне наповнення. Діти друкували листівки на замовлення однієї ІТ-компанії. Це був бізнес-проект. Листівка мала бути оформлена англійською мовою і відповідати цінностям замовника. «У нас була задача донести ідею компанії. І нам це вдалося».

    Ще один кейс – лист-привітання англійській королеві Єлизаветі ІІ. Діти вивчали правила етикету, особливості ділового листування, історичні деталі монаршої родини. Кожен мав своє завдання. «Інтерес має бути на першому місці. Тоді у вас з’явиться поле для свободи, щоб обирати той контент, який цікавий учням. Це може бути відео, блоги, статті, фільми, виступи улюблених гуртів», каже Наталі.

    Наприкінці тижня батьки отримують сертифікати успішності роботи дитини. Якщо досягнень не так багато, або учень хоче покращити свої результати, є можливість взяти творче завдання: написати ессе, перекласти статтю, зробити презентацію.

    Англійська мова у школі в пріоритеті. Але, якщо дитина хоче вивчати додатково другу іноземну мову, то завдання адміністрації – допомогти дитині знайти для цього час і можливість.

    Ольга Казакова, викладачка інтегрованого курсу science, що об’єднує фізику, хімію і біологію. «Це наша фішка», каже Оля. Курс створює у дітей бачення цілісної картини світу. Ніхто формул не зазубрює, не робить сотні подібних і стандартних завдань. Натомість, як жартують самі діти, - ми не працюємо без оплати. «Знання мають бути практично реалізовані і застосовані. Дитина повинна розуміти – навіщо це мені».

    Більшість реалізованих проектів вийшли на той рівень, коли діти мають власну вигоду. Учні з гордістю презентують свою роботу. Женя розповідає про виготовлений з макулатури папір, на якому вдалося заробити. Коля ділиться секретами виготовлення екопластику з бур’яну (ваточник сирійській). Ксенія презентує цукровий кристал, замовлення на який зробила не одна столична пекарня для декору. Доречі, діти брали участь у конкурсі стартапів Київської Малої Академії Наук.

    «Цінно, коли дитина сама здобуває досвід дослідження. Всі діти народжуються дослідниками. Моя задача як вчителя – підтримати цей дослідницький запал», підсумовує Оля.

    Супровід – життєва необхідність

    У школі ефективно працює система тьюторинга, тобто індивідуального супроводу дитини. Тьютор – це той, хто допомагає визначити траєкторію польоту, майбутнє учня. Однак спочатку важливо побачити і відкрити здібності дитини, щоб дати імпульс для їхнього розвитку.

    Ольга Казакова не лише тьютор, а й тренер з тьюторингу. Розповідає, що план співпраці тьютор і тьюторант складають спільно. Обов’язково спочатку укладають контракт, у якому прописані всі правила взаємодії. Зазвичай зустрічаються раз на тиждень упродовж години.

    «Тьюторинг – це пошук сильних сторін дитини. Наше завдання - знайти і зробити це очевидним для дитини, щоб вона могла на це опиратися в своєму житті. Також важливим є пошук точок росту. Ми не говоримо про слабкі сторони, а саме про можливості для розвитку і реалізації потенціалу», каже Оля.

    Тьюторинг може розвивати в дитині впевненість, навички комунікації, прагнення до саморозвитку, самодисципліну. Це також допомога в організації навчання, але не репетиторство.

    «Важливо навчити дитину розуміти себе – свої наміри, бажання, потреби». Мета тьютора – не переконувати тьюторанта, а дослідити тему, розвинути відповідальність за самостійно прийняті рішення. Важливо: тьютор не має права втручатися в цінності родини.

    Наприкінці зустрічі тьютори провели гру-знайомство, яку можна застосовувати у будь-якій комунікації. Гості обирали метафоричні картки, описували свої емоційні стани, коментували свої сильні сторони, презентували себе у невимушеній і камерній атмосфері.

    «Ми ростемо і вдосконалюємося, обережно підходимо до нового. Це дозволяє нам значно випереджати вітчизняну систему освіти» - підсумовує Сергій Панченко.

    А чому SchoolinG? Діти, не вагаючись відповідають: «Наша школа зовсім не така як інші. Ми згуртовані, як одна сім’я – і молодші, і старші – спілкуємось на рівних. А ще тому що цікаві проекти, багато руху і нам тут добре».