чт
  • 11
  • пт
  • 12
  • сб
  • 13
  • вс
  • 14
  • пн
  • 15
  • вт
  • 16
  • ср
  • 17
  • чт
  • 18
  • пт
  • 19
  • сб
  • 20
  • вс
  • 21
  • пн
  • 22
  • вт
  • 23
  • ср
  • 24
  • чт
  • 25
  • пт
  • 26
  • сб
  • 27
  • вс
  • 28
  • пн
  • 29
  • вт
  • 30
  • ср
  • 1
  • чт
  • 2
  • пт
  • 3
  • сб
  • 4
  • вс
  • 5
  • пн
  • 6
  • вт
  • 7
  • ср
  • 8
  • чт
  • 9
  • пт
  • 10
  • сб
  • 11
  • вс
  • 12
  • «Сад блукаючих геніїв» у Х.Л.А.М.і на Подолі

    «Сад блукаючих геніїв» у Х.Л.А.М.і на Подолі
    Инга Эстеркина
    05 октября 2018 14:50:58
    1547

    У 1918 році в Києві відкрився літературно-артистичний клуб, де художники, письменники, актори, музиканти, рятуючись від "червоного" терору, знайшли тимчасовий притулок. Сьогодні літературно-музичний клуб Х.Л.А.М. святкує своє сторіччя. Про це розповідає знавець сучасного мистецтва і наша незмінна авторка Інга Естеркіна.

    Для багатьох геніїв минулої епохи Київ був не тільки батьківщиною, а й став місцем останньої зупинки перед еміграцією. Саме ці київські дні з ніжністю і трагічною іронією описані в безлічі мемуарів. Таким чином, уже 100 років Х.Л.А.М. був і залишається місцем зустрічі творчих особистостей свого часу: акторів, художників, письменників і музикантів. Про це на відкритті проекту "Сад блукаючих геніїв" говорили автори ідеї реінкарнації Х.Л.А.М.у Костянтин Мішуков і Ганка Третяк.

    Одне з найважливіших місць сили старого Києва – Поділ, Нижнє Місто. Це все Він: і цей розподіл на «той берег» канави і «цей берег», прокреслена тут смуга осілості, верфі, вантажні причали, майстерні, кабаки, будинки розпусти; і нинішня святкова набережна, закутки, деінде промайне, змахнувши подолом, примарна красуня, яка тут спідницями вулиці підмітала. Словом, не було б такого місця - його б шукали нинішні художники, письменники, актори, музиканти, щоб відкрити тут наново свій Х.Л.А.М., літературно-художній осередок вікової давнини. На Поділ переїхала незалежна - і в своїй своєрідній культурній політиці, і в пристрасті до європейського стилю - галерея "ХудГраф", з`єдналася тут з літературно-артистичним клубом Х.Л.А.М - “Художники. Литераторы. Артисты. Музыканты” - і з цього алхімічного весілля народилося нове.

    Втіленням цього нового став цієї осені "Сад блукаючих геніїв" - важливу дату відзначили, запросивши гостей у «Сад», де Юрій Єрмоленко, Олександр Ходченко, Остап Ступка (група Psychedelic Art Association) здійснили намір відродити дух київських геніїв минулої доби.

    Що це було? Психоделічна гала-вистава, тотальний перфоманс, політ до Місяця, спіритичний сеанс – як сказав художник Юрій Єрмоленко, автор концепції і візуального рішення. Все відбувалося одночасно і в нижньому, і в верхньому Х.Л.А.М.і, всередині і зовні, на невеличкому подвір`ї просто неба і власне в галереї - тотальне видовище перенесло гостей перфомансу на століття тому.

    Старі вулиці столиці сповнені тіней. Київ задивляється у дніпровські води, звисає з круч, зростає як старий-старий сад. Живеш у Київі - отже, живеш не тільки зараз, а й тоді, і минулих років герої заманюють раптом уважного глядача до провулка, лунають музикою невиразних голосів у переплетінні подільських вулиць - їх чує чуйне вухо. Начебто - перегук крізь століття.

    Порівняно з віком нашої затишної столиці сто років - мить. Начебто нинішні відвідувачі Х.Л.А.М.у - художники, письменники, актори, музиканти - мешкають в одному часі з тими, хто сто років тому вигадав це місце, "зависав" тут, обмінювався вербальними сенсами. Постукує підборами київська парижанка Олександра Екстер, миготять блискавки на щоках братів Бурлюків, циліндри, як акулячі плавники, борознять веселу юрбу, блідий щиглик Осипа Мандельштама вдивляється в темне майбутнє, манірний П`єро Вертинського схиляє білий крейдований профіль до яскравих київських красунь…

    "Сад блукаючих геніїв" у Києві запам`ятають. Отже, власне галерею і дедалі відоміше внутрішнє подвір`я, куди столичні гіди вже екскурсії водять, заповнили об`єкти і мобілі Юрія Єрмоленка, який дійсно перейнявся духом епохи. Цитуючи мемуари Олександра Вертинського, згадуючи вірші Осипа Мандельштама, демонструючи знання історії мистецтва і взагалі історії, Юрій дійсно привів, у своїй концептуальній манері, блукаючих геніїв до нинішнього Х.Л.А.М.у на Подолі. Симфонічна електроніка Олександра Ходченка, музиканта, відомого далеко за межами України, заповнила гармонією цей своєрідний «таємний сад» посеред міста. А Остап Ступка старанно поливав ці фантастичні "квіти зла" солодкою субстанцією театрального натхнення. Гості надовго запам`ятають появу оперної співачки Мар`яни Боднар: чудовий голос здійнявся над захопленими гостями - на тлі серцевого ритму звучала одна з великих партій великої Соломії Крушельницької. Так музика минулої доби стала частиною електронної тканини, зітканої Олександром Ходченком для цієї унікальної вистави.

    Перетворивши сад на театральну сцену, а гостей - на дійових осіб, Юрій Єрмоленко вдався до старого театрального трюку - звичайно, диво робиться руками чарівників. Намальовані люмінесцентними фарбами, під дією повільних осінніх сутінків фігури геніїв колишнього оживали на очах.

    До речі, познайомитися ближче з цією красою можуть усі відвідувачі Х.Л.А.М.у, а не тільки щасливі гості перфомансу - творіння Юрія Єрмоленка будуть тепер довго жити в саду Х.Л.А.М.у, як обіцяв Костянтин Мішуков. Так що варто зараз ловити концерти в саду, поки триває бабине літо.

    А у нижньому Х.Л.А.М.і, у власне галереї, ще цілий місяць можна буде побачити численні медальйони, портрети, звідки, ніби із дзеркал, видніються риси великих знавців слова, акторів, художників. Юрій Єрмоленко і група Psychedelic Art Association влаштували свій психоделічний перфоманс, щоб викликати духів. І їм це вдалося.