чт
  • 18
  • пт
  • 19
  • сб
  • 20
  • вс
  • 21
  • пн
  • 22
  • вт
  • 23
  • ср
  • 24
  • чт
  • 25
  • пт
  • 26
  • сб
  • 27
  • вс
  • 28
  • пн
  • 29
  • вт
  • 30
  • ср
  • 1
  • чт
  • 2
  • пт
  • 3
  • сб
  • 4
  • вс
  • 5
  • пн
  • 6
  • вт
  • 7
  • ср
  • 8
  • чт
  • 9
  • пт
  • 10
  • сб
  • 11
  • вс
  • 12
  • пн
  • 13
  • вт
  • 14
  • ср
  • 15
  • чт
  • 16
  • пт
  • 17
  • сб
  • 18
  • вс
  • 19
  • Азбука яхтингу: з чого почати велике плавання

    Азбука яхтингу: з чого почати велике плавання
    19 сентября 2019 14:25
    1854

    Сучасний яхтинг — вже давно не лише супердорогі білосніжні човни зі сторінок глянсевих журналів та голлівудських кінострічок.

    За останні 10-15 років цей вид спорту і відпочинку став значно доступнішим і завоював тисячі сердець любителів моря, подорожей і пригод. Водночас яхта – це не автомобіль, який у разі будь-якої ситуації можна залишити на узбіччі і піти. Як аматорський, так і професійний яхтинг вимагають відповідної підготовки, знань, умінь, психологічної стійкості та дисципліни. Бо ж море помилок не пробачає. Відтак Family Office спробував з’ясувати, з чого почати свою подорож у світі яхтингу та як отримати від неї максимальний результат.

    Навчання та ліцензування

    Отже, ви твердо вирішили стати яхтсменом. Яким має бути ваш перший крок? Майже всі фахівці яхтингу радять починати з навчання та здобуття практичних навичок. Таке навчання сьогодні доступне і в Україні, не є надто дорогим і не вимагає суперфізичної форми. За словами успішного українського яхтсмена і засновника яхтшколи «1.852 CLUB» Олексія Куриленка, типовий теоретичний курс складається з 15 тригодинних занять з вивчення Міжнародних правил попередження зіткнень судів, опису морів і узбереж для судноводіння, аспектів керування, конструкції яхти тощо. Йдеться про заняття в акредитованих школах яхтингу. Досвідчені яхтсмени рекомендують також пройти курси з надання першої допомоги та курс виживання в морі Sea Survival.

    Після цього майбутній яхтсмен проходить разом з учителем та досвідченим екіпажем офшорну практику у відкритому морі, складає іспити й отримує міжнародну ліцензію. В Україні теоретична частина коштуватиме приблизно 7–8 тис. грн на денному та близько 3 тис. грн на заочному відділеннях. А от поїздка на практику обійдеться дорожче. За послуги інструктора доведеться викласти від €600, залежно від пори року і регіону (Греція і Туреччина дешевші за Кубу та Норвегію). Ще приблизно стільки ж доведеться заплатити за оренду яхти та послуги інструктора-шкіпера. Одноденна туристична подорож коштуватиме приблизно €350, а тижнева — всі €800. Після успішного складання теоретичних та практичних іспитів ви отримуєте яхтові права bareboat або inshore і ліцензію радіооператора VHF/DSC SRC. Це ті документи, які нині є обов’язковими для будь-якої чартерної компанії, щоб орендувати яхту. Сама ліцензія на керування яхтою коштує близько €200-300.

    За півроку навчання потрібно заплатити приблизно €1200. Цю суму, як правило, виплачують частинами: за навчання, потім за практику, а відтак — за ліцензію, коли вона вже знадобиться. При цьому, для маломірних суден до 24 м ліцензія не потрібна — лише аматорські права.

    Звичайно, є й індивідуальні теоретико-практичні заняття та допомога в отриманні відповідних дозволів. Їх вартість зазвичай більша у рази, але це вже як домовитесь.

    Яхта: купити vs орендувати

    Отримавши жадані ліцензії та дозволи, можна зайнятися вибором яхти. Якщо ви прагнете навчитися керувати яхтою, потрібно починати з невеликих суден. На них швидше можна опанувати ази керування і відчути вплив вітру та води на рух човна. Згодом, навчившись керувати невеликою маневреною яхтою, можна переходити і до великих. Тут варто не забувати про інерцію, комплект екіпажу, міжнародні вимоги до облаштування такого судна та більшу вартість його експлуатації, паркування, ремонту тощо.

    В Україні, на думку Олексія Куриленка, яхту вигідніше орендувати. Адже у нас сервіс, пов’язаний з обслуговуванням яхт — задоволення не дешеве. Дорожчий сервіс хіба що у таких столицях яхтингу, як Ніцца та Канни. Для порівняння: на Ібіці стоянка для яхт у муніципальній затоці коштує €80, а в одному з київських яхт-клубів ця послуга для яхти розміром 35 футів коштуватиме €200 на місяць. Хоча у Греції доведеться заплатити вдвічі дорожче. Варто також додати і витрати на ремонт двигуна та плановий огляд справності яхти, «зимівлю», підготовку до сезону тощо. Також яхта, яка не експлуатувалася протягом року і більше, підлягає ретельному ремонту. У зв’язку з цим бувалі яхтсмени радять аматорам купувати невеличке судно для одноденних подорожей з сім’єю типу day sailor.

    Ще один важливий аспект: ціни у так звані низький і високий сезони відрізняються іноді вдвічі. Тому варто подбати про оренду чи придбання яхти заздалегідь. Експерти рекомендують орендарям бронювати яхти за півроку до подорожі. Таким чином ви отримуєте час та асортимент для вибору і можливість зекономити до 30%.

    Орендуючи яхту, не забудьте подбати про депозит — суму застави, яку вам доведеться залишити, приймаючи яхту, і яку вам повертають після закінчення круїзу за умови цілісності судна. Ця сума, як правило, стартує від €1000.

    Обираючи яхту, важливо звертати увагу на репутацію чартерної компанії, наявність у неї свого флоту і сервісної підтримки. І, звичайно, такої підтримки, як правило, не дають приватні особи-орендодавці.

    Орендувати яхту в Україні і за кордоном залежно від її комплектації можна від $250 до $10-100 тис. на день. Сюди можуть бути включені прибирання, транзит-лог, туристичний податок, комфорт-пакет, інтернет або ж за них доведеться додатково заплатити на місці. На сайті OLX ціна таких парусних яхт коливається від €2 тис. до €20 тис. і вище. Моторні яхти, залежно від виробника, року випуску і комплектації, коштують від 1 млн грн до €1 млн і вище.

    Фото: Ксенія Панченко

    Для професіоналів, які беруть участь у міжнародних змаганнях, ціна питання, теж залежно від виробника, комплектації і віку, автоматично зростає вдвічі і більше. Для супер-заможних яхтсменів нині теж вибирати є з чого. Так, нещодавно в огляді під назвою «Плавучі статки» ми презентували ТОП-10 найдорожчих яхт світу, ціна яких коливається від $210 млн до $4,5 млрд.

    Екіпірування, аксесуари та гаджети

    На сьогодні існує безліч спеціалізованого одягу для яхтингу залежно від типу маршруту та погоди. Так, у тепле море рекомендовано брати коралові капці та взуття для пляжу і прогулянок під час стоянок, кілька купальних костюмів, маску для плавання, футболку з довгим рукавом, крем від сонця та сонцезахисні окуляри. Подбайте також про зручний щоденний одяг, теплий одяг на вечір та яхтові рукавички.

    У прохолодну країну беремо з собою водостійкі куртку і штани, кілька комплектів термобілизни і шкарпеток, яхтові гумові чоботи, флісовий одяг, шапки й рукавички.

    Відправляючись у холодні і прохолодні моря, рекомендовано подбати про штормовий костюм. Без нього не обійтися ні яхтсмену-початківцю, ні досвідченому «морському вовку». Є кілька моделей чоловічих і жіночих костюмів. Найпопулярніші виробники цього водостійкого одягу типу Breathable (що дихає) — фірми Helly Hansen, Gill, Musto та Jeantex.

    Взуття для яхтингу теж має бути відповідне. Найбільш універсальними на сьогодні є яхтові черевики deck shoes. Їх роблять зі спеціальних сортів шкіри, що пройшла додаткову обробку для захисту від води, зі шкіряними шнурками і пласкою м`якою підошвою. Такі черевики не ковзають на мокрій, слизькій палубі, не залишають на ній слідів і не промокають. У холодному морі можуть стати у пригоді й яхтові чоботи, всі моделі яких роблять із м`якої гуми. Останні новинки — чоботи фірм Dubarry та Musto, виготовлені з комбінації спеціально обробленої шкіри зі вставками з водостійкого матеріалу Cordura та Gore-Tex.

    Аби не «спалити» шкіру на руках численними мотузками, з якими доведеться працювати під час плавання, варто подбати і про спеціальні рукавички. Зазвичай їх шиють із синтетичної шкіри Amara зі вставками з кевлара або тканини Cordura. Вони є на диво м’якими і не тріскаються від контакту з водою. Для холодної погоди випускають зручні моделі рукавичок з неопрена. Не зайвими у холодній подорожі будуть і шкарпетки та шапка з термотканини Polartec. Все екіпірування важливо зберігати у спеціальних водонепроникних яхтових мішках, що захищають одяг від дощу та вологи.

    Екіпірувавши себе, не забуваємо й про яхту. Завдяки сучасним технологіям, наприклад, для зменшення зовнішнього тертя яхти при русі по воді і збільшення швидкості вітрильні судна обладнують підводними крилами. За словами Олексія Куриленка, завдяки таким крилам яхта може йти у 4 рази швидше за вітер. З іншого боку, за такої швидкості потрібно блискавично реагувати на будь-які зміни у положенні судна. Для цього на деяких перегонових яхтах облаштовують апаратно-програмні комплекси, які реагують на нахил судна зі швидкістю й точністю, недоступною людині.

    Нині широко використовують і програмні комплекси для моделювання погоди, гідродинамічних та аеродинамічних умов, що позитивно позначається на русі судна. Завдяки цій технології GPS-навігація вже не потрібна. Яхтсмен лише вказує пальцем на екрані комплексу свої подорожні точки, а програма вже сама прокладає курс з урахуванням вітру, ваги судна, можливих зупинок на відпочинок тощо.

    Загалом існує понад тисячі аксесуарів, приладів та інших необхідних для яхтингу речей, які сміливо тягнуть на кількасотсторінковий каталог. До слова, професійні яхтсмени рекомендують шукати все це у спеціалізованих каталогах та спецмагазинах для яхтингу, де на товар видається відповідна гарантія.

    Перед великим плаванням…

    Усі професійні яхтсмени в один голос заявляють, що ліцензованому яхтсмену у перше плавання варто відправлятися хоча б з одним профі цієї справи на борту. Згідно з міжнародними правилами екіпаж судна, яке відправляється у море більше ніж на добу (яхти завдовжки 6 м і більше), має складатися з трьох повноцінних вахт, у кожній з яких є досвідчені рульовий і матрос. А ще яхтсмени з досвідом кажуть, що яхтові права та ліцензія дають змогу відправитися у плавання, а добре підготовлений екіпаж дозволяє з нього повернутися без пригод і втрат. Окрім того, перебуваючи у колі професіоналів, і самому можна з часом стати таким, і непогано на цьому заробляти. Адже нині власники яхт, які беруть участь у перегонах, наймають професійний екіпаж і платять його учасникам більше, ніж отримує інструктор чи тренер яхтової спортшколи. Не кажучи вже про кар’єру капітана в Україні чи за кордоном…

    Отже, перед виходом у плавання, ви повинні знати, де на човні знаходяться рятувальні жилети і пліт, як перемикаються баки з паливом і водою, як замінювати газові балони, а також пройти процедуру checkin/checkout. Тобто досконало вивчити, як включається навігаційна панель, генератор, опріснювач, холодильник та освітлення.

    Якщо ви відправляєтесь у плавання більше ніж на один день, рекомендується першу ніч заночувати без руху човна. Так ви отримаєте змогу ознайомитися з усіма функціями судна, спланувати поїздку, приготувати вечерю і правильно налаштуватися на подорож.

    Важливо також визначитися, яке судно підходить саме вам: монохул, катамаран чи моторна яхта. Всі вони повинні мати по два двигуни. А от у монохула та катамарана роль другого двигуна виконує вітрило. Монохули підходять більше для тих, хто любить вітер і хвилі. Катамаран і моторна яхта — для поціновувачів спокійної і тихої води та стабільної погоди. Відзначають, що монохул і моторна яхта легші в керуванні, ніж катамаран. Тому моторна яхта потребуватиме у рази більше палива. Для його економії на 20-30% рекомендують триматися у коридорі не нижче 1800 і не вище 2200 оборотів за хвилину.

    Перед великим плаванням важливо також отримати прогноз погоди з різних джерел, перевірити наявність прісної води, запасів провізії, інтернет-зв’язок, акумулятори тощо.

    Планування маршруту

    Отримавши позитивний прогноз погоди на час вашого плавання, можна сміливо планувати маршрут. Для його оптимального прокладання слід враховувати сезонність, особливості моря, вітру, місцеві аномалії та свою професійну підготовку.

    Перше велике плавання повинно бути легким, теплим і приємним. Для цього ідеально підійдуть узбережжя Чорногорії, Італії, Греції, Франції, Туреччини та Мексики. Такий яхтинг підійде як для кількарічних дітей, так і для закоханих пар і подорожуючих пенсіонерів.

    У літньо-осінній період для подорожей ідеально підійде акваторія Середземномор`я. З травня по жовтень тут функціонує добре розвинута яхтова інфраструктура, є величезна кількість марин, хороший вибір яхт, високий сервіс та позначення всіх небезпечних місць відповідними навігаційними знаками.

    Для зимового періоду варто обрати теплі краї і відправитися у плавання на Кариби, Сейшели або у Таїланд. Тут можна займатися яхтингом цілорічно. Хоча на відміну від Середземномор’я, у цих краях яхтова інфраструктура слабкіша, зокрема —мала кількість обладнаних марин та чимало непозначених навігацією морських небезпек. Тому в обох випадках варто звіряти навігацію з картами.

    Холодні моря ваблять по-своєму, адже північні широти неймовірно красиві – з лавовими полями і гейзерами, водоспадами і вулканами. Для тих, хто перейшов на рівень холодних морів, ідеально підійдуть узбережжя Ісландії та Норвегії.

    Тим, хто виходить у море вже не вперше і планує стати професіоналом яхтингу, бувалі яхтсмени рекомендують звернути увагу на Атлантичний перехід, Канари, Північне море, Бретань – північний захід Франції. До одного з кращих місць у світі для вітрильних тренувань належить і озеро Гарда в Італії, де постійно вітряно. У похід цими морськими, і не тільки, «стежками», як правило, відправляються ті, хто вже має в арсеналі хоча б 3-5 походів під вітрилами. Такі маршрути проходять обов’язково під керівництвом досвідченого шкіпера. Для бюджетного ж плавання підійде і Київське водосховище, і затока Оболонь, де нині тренується чимало українських призерів олімпіад.

    Незважаючи на рівень вашої яхтової майстерності і маршрут, профі яхтингу Олексій Куриленко, плануючи плавання, радить подбати про безпечний вихід у море і прокласти мінімум два запасні варіанти морського шляху. Якщо ж ви відчуєте, що самотужки не зможете повернутися у марину, обов’язково попросіть про допомогу – не ризикуйте. За словами Олексія, у маринах з повагою і розумінням ставляться до таких прохань. Коли ви вже вийшли у відкрите море, перевірте маневреність яхти, зробіть кілька "вісімок" вперед і назад, відчуйте, як ваша яхта рухається і як повертає. І, мабуть, найголовніше — аби ваша подорож закінчилася вдало, завжди пам’ятайте про безпеку і пам’ятайте, що море помилок не пробачає… 

    Тож, погожого вітру!