Чи завжди навчання на користь
Як саморозвиток та онлайн-освіта можуть перешкодити зростанню особистості.
Навчені тому, що ніколи не можна зупинятися у власному розвитку, що варто працювати над собою все життя, багато хто з нас не уявляє своє повсякдення без тренінгів, майстер-класів, онлайн-курсів тощо. Обрії самоосвіти сьогодні безмежні, як ніколи – можна вчитися посеред ночі, у відпустці на островах, навіть під час обідньої перерви. Чи варто таке навчання нашого часу і чи усвідомлюємо ми, навіщо так опікуємось своїм професійним самовдосконаленням?
Крадії часу
Чесно кажучи, ми не стали шукати в інтернеті статистичних даних про те, скільки витратили українці на всі заходи з підвищення свого особистісного рівня чи майстер-класи, або скільки зиску мала індустрія самоосвіти на бажанні людей бути на вістрі затребуваності чи вдосконалити свої знання і навички. Будь-які цифри не завадять нам побачити те, що відбувається у цій сфері. А сталося те, чого варто побоюватися у будь-який час (маємо на увазі навіть історичні періоди!). Ми з вами наштовхнулися на те, що вже зараз називають “навчання без цінності”. Люди навчаються тому, що, на їхню думку, може знадобитися їм завтра-післязавтра, або тренують свої власні риси, опікуючись професійним зростанням чи підвищенням стресостійкості.
На жаль, далеко не завжди всі отримані знання і навички стають у пригоді. У кращому випадку вони стануть надбанням інтелектуальних діалогів і допоможуть здобути славу цікавих співрозмовників. Непогано, скажете ви. Не заперечуємо, але у той самий час таке перенасичення пізнавальною інформацією може стати каталізатором розвитку певних комплексів, серед яких найприкріший – депресія з приводу недооціненості тих чи інших якостей і можливостей людини як фахівця, творчої особистості і т. ін.
Крім того, якість багатообіцяючих курсів, на жаль, не завжди відповідає нашим очікуванням. Люди відвідують різноманітні курси, тренінги, де стають “лідерами”, “чемпіонами”, “справжніми чоловіками/жінками”. Насправді реальність зовсім інакша: купуючи курс за курсом, тренінг за тренінгом, люди, які не мають “дорожньої карти” свого зростання прикладного характеру, з конкретними і визначеними вже цілями, стають професійними ділетантами, для яких починається тривале in the middle of nowhere. І ще гірше – коли прихильники освітнього “серфінгу” починають рекомендувати ті чи інші способи самоосвіти, вважаючи себе експертами. Проте насправді ми, не розуміючи або не замислюючись, навіщо нам потрібні ці знання, навички, крадемо у себе час, зусилля і, до речі, гроші.
Для життя чи для школи
Людям зазвичай важко визначити, який тип знань їм потрібен на даний момент. Для цього необхідно осмислити свою кар`єру, власну базову освіту, проаналізувати запити ринку, поговорити з авторитетною особою, успішним представником того чи іншого професійного середовища. Але зробити це готовий не кожен. Тож, найбільша помилка – починати вчитися тому, що не готові застосовувати. Підсумок може бути несподіваним: людина витрачає свій час на цікаве, але абсолютно даремне заняття. Саме так в XXI столітті виглядає шлях, що викладений добрими намірами.
Крім того, дедалі частіше ми піддаємось тренду навчатися тому, що модно. Тож, і слухаємо загалом про менеджмент, управління, маркетинг, СММ, рекламу тощо. А чи всі стануть згодом менеджерами, рекламістами чи маркетологами? Про це думати ніколи – важливо встигнути на черговий семінар, аби потім з такою приємністю розповідати знайомим: “Вчора був/була на семінарі з маржинальної торгівлі або нейролінгвістики, криптомайнінгу...” І навіть, якщо мета участі у таких освітніх заходах – заповнити свою самотність цікавою справою, варто дослухатися до себе – чи потрібно витрачати час на новий онлайн-курс або подкаст, може краще прочитати книгу, що наповнити душу роздумами та замислитися над своїм життям.
Головне ж в самоосвіті – не просто розширити світогляд. Головне – знайти шляхи перебудови кар’єри, власних стосунків та ін. Головне – як казав римський філософ Луцій Анней Сенека у І ст. н. е., варто вчитися для життя, а не для школи.
Фокус на якості
Як же визначити, де закінчується «для школи» і починається «для життя»? Єдиний критерій – відповідь на запитання: «Як скоро я зможу застосувати свої знання на практиці?». Проте знання – це не все, це лише закономірності, пов’язані один з одним елементи інформації. Повинні бути вміння – способи виконання дій, забезпечені сукупністю знань. Саме вони відповідають тому головному критерію – можливості застосування на практиці. А от професійна стадія застосування знань і вмінь – це вже навички. Доти, поки інформація через знання не стане навичкою, ця інформація має незначну цінність. Тобто сьогодні мало набути знань – сьогодні потрібні навички. Простий приклад: зараз в IT і діджитал досить популярні курси продакт-менеджерів. Туди йдуть люди, які вирішили стати міні-СЕО, тобто менеджерами середньої ланки. Коли ж починаєш розмовляти з випускниками таких курсів, розумієш, що уявлень про роботу безпосередньо з продуктом у них просто немає. Тому багато хто з роботодавців вважають за краще взяти людину без сертифікату про проходження таких курсів, але з реальним досвідом роботи у стартапі або традиційному бізнесі.
Добре було б скоротити кількість навчання і задуматися про його якість. Немає сенсу захаращувати свої мізки інформацією, яка колись, може, стане в нагоді. Коли буде потрібно, шукати нові знання для конкретної справи буде цікавіше, швидше і простіше. Тим паче, що пройдений «про запас» навчальний курс вже точно буде забутий – знання без практики мають властивість просто щезати.
Тож, вибираючи програму навчання, необхідно сформувати критерії оцінки його цінності. Чому цей курс кращий за інший? Чому він потрібен вам саме зараз? Чи можливо, пройшовши цей курс, отримати на роботі більш високу посаду з цікавішим колом обов`язків? Чи можна відкрити свою справу і стати в ній конкурентоспроможним? Тільки правильно сформулювавши відповіді, є змога отримати ті навички, які зроблять нас незамінними в обраній сфері діяльності. Обов`язково складіть послідовність дій, які перетворять ваші знання на навички. Тоді, ви дійсно зможете стати лідером і переможцем у власних мріях і бажаннях.