чт
  • 11
  • пт
  • 12
  • сб
  • 13
  • вс
  • 14
  • пн
  • 15
  • вт
  • 16
  • ср
  • 17
  • чт
  • 18
  • пт
  • 19
  • сб
  • 20
  • вс
  • 21
  • пн
  • 22
  • вт
  • 23
  • ср
  • 24
  • чт
  • 25
  • пт
  • 26
  • сб
  • 27
  • вс
  • 28
  • пн
  • 29
  • вт
  • 30
  • ср
  • 1
  • чт
  • 2
  • пт
  • 3
  • сб
  • 4
  • вс
  • 5
  • пн
  • 6
  • вт
  • 7
  • ср
  • 8
  • чт
  • 9
  • пт
  • 10
  • сб
  • 11
  • вс
  • 12
  • Інтернет-етикет, або репутація в мережі

    Інтернет-етикет, або репутація в мережі
    Getty Images/Global Images Ukraine
    15 июля 2019 16:30
    1912

    Інтернет-етикет, або мережевий етикет – поняття досить нове, але вкрай необхідне. Справа в тому, що багато людей, на перший погляд, і не підозрюють про правила спілкування у мережі інтернету або електронному листуванні, про що Family Office вже писали. Вони не є жорстко встановленими, але саме по них зазвичай виявляються віртуальні невігласи.

    Поняття мережевого етикету прийшло до нас з англійської – network etiquette, або скорочено netiquette. Це правила спілкування в інтернеті, а також ведення листування, розсилок, обміну інформацією, знаннями, досвідом та ін. При цьому етикет у мережі інтернет має на увазі дотримання практично тих самих правил, що і в реальному житті.

    Особливості інтернет-спілкування

    Основне правило етикету в інтернеті – ввічливість. Намагайтеся його дотримуватися завжди – навіть якщо потрапили в неприємну розмову, виходьте з неї першим, не піддавайтеся на провокації. Cтавлення до співрозмовника – воно має бути таким, як ви хотіли б, щоб ставилися до вас. Хоча мовний етикет в інтернеті і допускає демократичного звернення на «ти», все одно намагайтеся вживати шанобливі звернення. Не варто ображатися на співрозмовника і залишати демонстративно бесіду, якщо він не відповів миттєво або вийшов в оффлайн. На це можуть бути досить об`єктивні причини, наприклад, гальмує інтернет або комп`ютер.

    Особливі правила етикету діють в інтернет-конференціях і чатах, де не вважається за можливе влазити в розмову з недоречними коментарями, навіть якщо тема вам через будь-яку причини неприємна. В чаті діють ще жорсткіші правила: вас можуть просто викинути із загальної розмови за порушення етикету, наприклад грубе слово або неповажну репліку на адресу будь-кого з учасників. Контролюйте свої емоції. Якщо учасники інтернет-обговорення переходять на особистості, а тон спілкування не можна назвати цивілізованим, покиньте бесіду і відпишіть, що в подальших суперечках у такому тоні ви не бачите сенсу.

    Серед навичок позитивного спілкування особливо популярне використання смайликів. Кожен пристойний сайт або форум надає користувачам свій набір статичних або анімованих смайлів. Проте, незважаючи на популярність, користуватися ними потрібно дуже акуратно. Досить одного-двох зображень у повідомленні: через велику кількість кумедних зображень текст може погано читатися або такий смайлик може навіть позбавити його смислового навантаження. Враховуйте обставини спілкування. У спілкуванні з друзями, наприклад, можна використовувати смайлики, а також частково ігнорувати знаки пунктуації. Допустимо не розрізняти великі і малі літери і не ставити лапки.

    Етикет спілкування в інтернеті наказує не поширювати флуд, або марнослів’я. Адже нікому не подобається мовне “сміття”, а «флудери» саме "засмічують" повідомлення, залишаючи безліч безглуздих коментарів типу «Круто!», «Жесть!», «Кайф!», намагаючись привернути до себе увагу. Відзначайте те, що вам дійсно здалося цікавим. Нехай це буде осмислена фраза, що виражає вашу думку, а не «Шик!». Інакше бан вам забезпечений.

    Не дозволяйте вас тролити. У мережевому спілкуванні тролинг – це написання грубих, суперечливих, провокаційних повідомлень з метою посварити, образити або просто роздратувати учасників обговорення. Людина, яка залишає такі репліки – “троль”, діє найчастіше приховано і виключно заради сумнівного власного задоволення або на замовлення “чорно-сірих” піарників. Йому важливий не результат, а процес – реакція людей на його заяви.

    Досить специфічна мова спілкування фанатів онлайн-ігор і зрозуміло, що вона недоречна в листуванні з колегами, клієнтами, партнерами.

    У неформальному спілкуванні можна разом посміятися над помилками, які неминучі при швидкому наборі тексту. Проте у діловому листуванні грамотність письма і вміння правильно, лаконічно викласти власні думки – це запорука вашої репутації. Тож, не завжди доречні у такому спілкування загальноприйняті скорочення: IMHO — моя скромна думка; OMG – Oh My God! (о Боже мій!); LOL – мій гучний сміх; BTW – до речі; AFAIK – наскільки мені відомо; WBR – мої найкращі побажання; AKA – відомий як; WTF – просто лайка. А от у спілкуванні з друзями – немає проблем!

    Доречність у соцмережах

    Якщо ви спілкуєтеся на форумі або у соціальних мережах, слід пам’ятати, що в подібних спільнотах існують свої, локальні, правила і з ними необхідно ознайомитися, щоб не бути забаненим.

    • Не будьте занадто нав`язливі, спілкуючись у мережі, і не варто ображатися, якщо ваше повідомлення або коментар залишилися без відповіді.

    • Намагайтеся виглядати гідно в очах своїх співрозмовників. Не економьте свій час на нібито умовностях на кшталт гарних манер.

    • Не нехтуйте запитаннями, навіть якщо вони прості і банальні. Сьогодні допоможете ви – завтра допоможуть вам.

    • Тримайте себе в руках. Не піддавайтесь на провокаційні повідомлення.

    • Не публікуйте інформацію з приватних листів без згоди їх відправників, не “відчиняйте” чужі поштові “скриньки” і не розглядайте інформацію на чужому комп’ютері.

    • Не спамте, інакше можете потрапити до “чорного” списку.

    • Після написання повідомлення перечитайте його і перевірте правопис.

    • Будьте толерантними до інших людей, і якщо ваш візаві не додержується правил етикету, не варто спілкуватися в його манері.

    • Не жалійтеся постійно. Не варто писати тільки про негатив, іноді і вам, і співрозмовнику набагато приємніше обговорити щось позитивне.

    • Не розповідайте надто багато про себе. Часто в соцмережах можна прочитати практично всю інформацію про життя користувача, та ще й з фотографіями. Це не тільки не досить етично, а й небезпечно, оскільки стороннім людям буде доступна вся інформація про вас.

    • Не зловживайте інформацією, цікавою лише для вас.

    • Не використовуйте маловідому лексику, професійний сленг. Звичайно, добре, що ви знаєте багато термінів і визначень, але не варто їх вживати в діалозі з тими людьми, хто з ними не знайомий.

    • Не женіться за кількістю друзів. Не додавайте в друзі всіх тільки для збільшення їхньої чисельності.

    • Якщо ви пишете «Вау!» або «Нічого собі!», це не означає, що всі будуть відразу ж розпитувати про те, що спричинило настільки радісний вигук: багато хто просто посоромиться, інші не захочуть нав’язуватися. Якщо ви хочете про щось розповісти, розкажіть. 

    • Не оновлюйте свій Facebook, Twitter або Instagram під час спілкування. Вам би теж не було приємно, якби хтось, спілкуючись з вами, відволікався на сторонні речі – телефон або планшет замість розмови, або просто не слухав, про що ви говорите.

    • Відмовтеся від непотрібних груп. Не варто підписуватися на всі групи і сторінки, куди ви хоча б раз заходили. А ось ті кілька груп, на які ви підписані, дадуть точніше уявлення про вас іншим людям.

    • Якщо вам надіслали картинку, відео або текст, який ви вже бачили, не варто зарозуміло заявляти, що це баян. Здивуйтеся: вам це нічого не коштуватиме, а співрозмовнику приємно.

    • Не встановлюйте гучні звуки на повідомлення в публічних місцях – вже не 2005-й, коли це означало, що ви важлива персона.

    • Перед тим як перепостити матеріал про маленьке британське кошеня, якого віддадуть безкоштовно новим господарям або присплять, витратьте хвилину на те, щоб перевірити цю інформацію. У 90% випадків воно буде застарілим або взагалі фейковим.

    • Телефонувати по Skype або FaceTime можна, лише попередньо про це попередивши. Не варто зненацька захоплювати свого співрозмовника бажанням відеоспілкування.

    • На повідомлення, що вимагають зворотного зв’язку, бажано відповісти протягом доби. Більший термін вже може вважатися грубістю.

    • Повідомлення із заміною букв на схожі $имволи, написані na translite, на CAPS LOCK аБо ОсЬ ТаК, краще також залишити у 2005-му.

    • Якщо ви стали учасником несподіваного бурхливого обговорення, забули про початкову тему, випадково перейшли на особистості і ніяк не можете зупинитися, знайте: ви стали учасником флейму (від англ. flame – полум’я). Зазвичай флейми виникають спонтанно, розвиваються дуже швидко і закінчуються нічим: всі учасники залишаються при своїй думці, хіба що породжують невеликі сумніви з приводу своєї адекватності у простих спостерігачів баталії. Найрозумніше рішення у такому разі – максимально конструктивно висловити свою позицію і більше в дискусію не вступати.

    • Дуже важливе правило спілкування в соцмережах: побачив пост – підтримай або омини. Адже людина викладає думки і фотографії заради задоволення і спілкування, а не заради критики і негативу.

    • Те саме стосується публічних особистостей або видань. Якщо вам хтось або щось не подобається, просто відпишіться.

    • Взагалі негативні коментарі – це цікавий момент. Багато мешканців форумів і соцмереж втрачають людську подобу не тільки в фізичному, а й моральному плані: не замислюючись, ображають і вдають із себе професіоналів вищого ґатунку чи то в критиці інді-кінематографа, чи в термодинамічних процесах багатоступінчастого компресора і т. ін. На жаль, відбувається це через те, що для більшості з них інтернет – це єдине місце, де вони можуть хоча б якимось чином висловитися.

    • Не публікуйте нічого на чужій “стіні”, навіть листівки до дня народження. На це є особисті повідомлення. Все ж таки “стіна” сприймається як своєрідне віртуальне обличчя людини, сторонній людині не варто формувати її контент.

    І наостанок: якщо ви зіткнулися з якоюсь проблемою в спілкуванні в кіберпросторі, просто подумайте, як би ви вчинили у реальному житті. Правила одні й ті самі: ви швидко знайдете рішення.