чт
  • 18
  • пт
  • 19
  • сб
  • 20
  • вс
  • 21
  • пн
  • 22
  • вт
  • 23
  • ср
  • 24
  • чт
  • 25
  • пт
  • 26
  • сб
  • 27
  • вс
  • 28
  • пн
  • 29
  • вт
  • 30
  • ср
  • 1
  • чт
  • 2
  • пт
  • 3
  • сб
  • 4
  • вс
  • 5
  • пн
  • 6
  • вт
  • 7
  • ср
  • 8
  • чт
  • 9
  • пт
  • 10
  • сб
  • 11
  • вс
  • 12
  • пн
  • 13
  • вт
  • 14
  • ср
  • 15
  • чт
  • 16
  • пт
  • 17
  • сб
  • 18
  • вс
  • 19
  • Змінити мозок і життя

    Змінити мозок і життя
    Getty Images/Global Images Ukraine
    18 июля 2019 16:23
    1218

    Мозок – не решето, з нього нічого не висипається, говорить відома нейропсихолог і нейролінгвіст Тетяна Чернігівська. 

    І наводить безліч прикладів, що підтверджують цей висновок. Але це про те, що вже в минулому і залягло у наших звивинах пасивним знанням, яке може передаватися навіть через кілька поколінь. А от як швидко навчитися чомусь новому, як розвинути свій мозок і поліпшити пам’ять? Редакція Family Office вирішила пошукати відповіді на ці питання.

    Вчені говорять, що мозок щороку, тобто з віком, уповільнює свій темп. Чи правда це? І так, і ні, бо все залежить від його навантаження. Мозок пластичний не тільки у дитинстві, як вважали раніше. Доведено: він утворює нові нейронні зв`язки до кінця життя. Будь-яка робота, крім рутинної, приносить користь для мозку. Головне – мати справу з постійно мінливою, складною інформацією.

    Гени або освіта

    Немає двох однакових мізків, як немає однакових відбитків пальців або райдужної оболонки ока. На мозку кожного з нас написане все життя. Тому ставитися до нього треба дбайливо, грамотно використовуючи свій розум у тих чи інших ситуаціях. Чернігівська підкреслює: «Розум – це не ерудиція, не вміння влізти в будь-яку розмову, навпаки, або, як сказав один прем`єр, аж ніяк. Розум не означає вміння підтримувати розмову з ученими. Якщо ти розумний, ти зрозумієш, що ти нічого не розумієш. Розум часто говорить мовчки. Розум відчуває недоліки або неприємні моменти для співрозмовника та оминає їх. Розум передбачає відповідь і промовчить, якщо йому не хочеться це почути. І взагалі, розум щось запропонує”.

    Як розвинути свій мозок? Потрібно просто читати складні книги, продовжує вчений. Чим складніше, тим краще. Складне для кожного своє. Якщо бабуся сидить на лавочці в спальному районі і вирішує кросворд, для неї це важка робота, нехай на здоров`я вирішує. Для одного складне – це Іммануїл Кант і Шопенгауер або вища математика, а для іншого кросворд. Це не про пихатість розмову, а про тренування свого мозку.

    “Якщо ми ляжемо на диван і будемо там лежати півроку, то не зможемо встати, – підкреслює професорка. – Якщо мозок буде читати ідіотські журнали, спілкуватися з дурнями, слухати легку безглузду музику і дивитися тупі фільми, то немає на що скаржитися. Мозок повинен важко працювати. Важко – ключове слово. Мозку має бути важко. Книга, яка може бути для когось легка, але для вас вона складна. Фільм, який ви не розумієте. Значить, будете думати, читати критику. Або спектакль, де не зрозуміло, що хотів сказати режисер. У такому разі мозок буде зайнятий роботою».

    Як стверджують учені, генієм можна тільки народитися. А якщо народився надрозумним, але генієм не став? Чому або через що? Наприклад, батьки не приділили певним рисам чи здібностям належної уваги, вчитель виявився не просто неуважним – тупим. Буває й таке... “Генії дуже дорого платять за свою геніальність, – зауважує Чернігівська. – Гадаю, що ви мене правильно зрозумієте, вони не зовсім нормальні люди – дивно поводяться, іноді бувають нестерпні. Але чи готові ми відмовитися від цього на користь середньої здорової людини? Тоді завершиться цивілізація”.

    Тож, навчання мозку – це не тільки те, що ми робимо в класі, аудиторії. Це те, що відбувається щосекунди. Ми знаємо, в мозку все відбувається паралельно і в нього є безліч різних стратегій. Нейролінгвіст Тетяна Чернігівська наводить одну метафору: “Робота мозку нагадує імпровізацію джазових музикантів. Безліч гравців (не обов`язково нейрони, це можуть бути і ансамблі нейронів або колонки, це не важливо) сидять по своїх місцях і кожен живе, скажімо так, своїм життям. Але ось у них з`являється якась творча задача, і вони кудись з`їжджаються для її виконання – тобто, утворюються їх зв`язки, необхідні для даної роботи. Так, у них немає універсального алгоритму для вирішення творчого завдання і не може бути в принципі. Для «трафаретних» завдань, ймовірно, є загальні алгоритми, хоча і це сумнівно, а для творчих – немає. У джазових музикантів немає нот і диригента, більшість з них ніколи не зустрічалися. Вони просто «випадково» зібралися, починають зіграватися і в результаті – грають”.

    Чи реально змінити мозок і життя?

    Друге неможливо змінити, якщо ви не почнете працювати над вдосконаленням вашого мозку. Багато хто з нас вважає, що розум, емоції, здібності, характер подаровані нам генами. Це так, але насправді тільки частково. Є ще доля, обставини і звичайно робота над собою, хоча ми вже знаємо, що не ми керуємо мозком, а, скоріш за все, він керує нами, нашими базовими реакціями, функціями, емоціями тощо. І якби стрімко не розвивався технологічний прогрес та інновації при вивченні людського організму, мозок – найскладніший орган у світі – все продовжує бути для нас terra incognita.

    Яким чином ми можемо допомогти йому, мозку, а це означає – й собі, мати ту інформацію, яка створить умови для вдосконалення нашого розуму, навчання його тим навичкам, що якісно змінять наше життя, підвищать ефективність нашого розвитку.

    Мозок людини пластичний, як ми вже згадували. В цьому, власне, і полягає секрет наших можливостей. Саме завдяки пластичності мозку ми й можемо змінювати характер, розвивати таланти, здобувати нові знання, підвищувати самооцінку. І змінюємо ми наш мозок залежно від способу нашого життя. Насамперед.

    Отже, з чого починати? По-перше, з бажання ставати кращими. По-друге, з визначення сфери, в якій ви хочете здобути нових навичок або розширити свій світогляд. Не забувайте, що для вашого мозку це непросто: опанування нового завжди вимагає певних зусиль та енергії, бо мозок має створити новий міцний нейронний зв’язок. А для того, щоб цей зв’язок став навичкою, потрібно багато разів його повторити. І бажано в один і той самий час. Пам’ятаєте рефлексії Павлова?

    Отже, вам вдалося здобуту навичку зробити звичною для вас і вашого мозку. Це вже добра новина. Автоматизм у відтворенні цієї навички говорить про те, що ваш мозок її сприйняв як рідну. За це він віддячить вам новим рівнем фаховості, майстерності при застосуванні нових знань. Мозку подобається робити те, з чим він з легкістю може впоратися. Щоправда, навчання і розвиток — це нескінченний процес. Процес, в якому ми навчаємось бути кращими. Тут і зараз. А в цій справі у нас попереду – все життя.

    Прикладний органайзер

    • Нові ідеї змінюють мозок.

    • Заплануйте те, в чому хочете досягнути певної експертності.

    • Поставте собі за мету не здаватись на початку, що допоможе мозку перевести нову навичку в автоматичний формат.

    • Зауважте, що на шляху до вдосконалення виникатимуть складнощі. Пообіцяйте собі, що гідно рухатиметесь далі.

    • Не порівнюйте себе з іншими. Такі уявлення завжди суб`єктивні.

    • Аналізуйте власну професійність тільки в контексті самих себе — наскільки ви були професійними вчора та якими стали сьогодні.

    • Вирішуйте загадки і головоломки, навчіться любити парадокси та оптичні ілюзії, взагалі вирішуйте побільше логічних завдань. Грайте в шахи та інші настільні ігри.

    • Розвивайте амбидекстрію – використовуйте свою неголовну руку, щоб чистити зуби, розчісуватися; поміняйте місцями ніж і виделку.

    • Заблокуйте тимчасово одне або кілька почуттів – їжте або приймайте душ із зав’язаними очима. Несподівано, але працює!

    • Знаходьте зв’язок між непов’язаними, на перший погляд, темами.

    • Навчіться використовувати різні розкладки клавіатури.

    • Використовуйте звичайні предмети у новий спосіб. Наприклад, що може ще робити ручка, крім писати?

    • Завжди виходьте за рамки першої «правильної» відповіді, яка приходить у голову.

    • Транспонуйте реальність – завжди запитуйте себе: «А що, якщо?»

    • Малюйте. Слухайте класичну музику. Вчіть іноземну мову і вірші. Читайте класику. Ведіть щоденник.

    • Займайтеся спортом. Тримайте поставу.

    • Пийте багато води. Дихайте глибоко.

    • Позбавтеся прокрастинації. Медитуйте. Говоріть вголос про свої проблеми.

    • Змініть стиль одягу – ходіть босоніж.

    • Розвивайте почуття гумору – придумуйте свої жарти.

    • Розвивайте спостережливість. Наприклад, звертайте увагу на зелений колір протягом дня або помічайте автомобілі певної марки в загальному потоці.

    • Промовляйте довгі слова навпаки. Запам’ятовуйте імена людей.

    • Зробіть перестановку меблів. Поміняйте квартиру.

    • Виконуйте арифметичні розрахунки усно.

    • Змінюйте швидкість виконання звичних справ – спробуйте робити щось дуже повільно або дуже швидко.

    • Не робіть багато справ одночасно.

    • Знайдіть час для усамітнення і відпочинку.

    • Постійно вчіться чомусь новому.

    • Здійсніть самостійну подорож за кордон.

    • Не оточуйте себе лише однодумцями – вислухайте людей, які не згодні з вами.

    • Влаштовуйте мозковий штурм.


    І нехай сьогодні стане початком вашого кращого завтра.